Tuesday, December 25, 2018

GLOBAL I-LEAD STEM CAMP - GISC

Program Global I-Lead STEM Camp, GISC merupakan satu program yang direka khas bagi membantu para pelajar mengalami dan mendalami kemahiran melakukan penyelidikan dalam bidang STEM bersama para pensyarah universiti mengikut minat masing-masing. Perancangan program ini bermula pada awal tahun dan pelaksanaannya akan dijalankan pada hujung tahun dalam bulan Disember selama 6 hari 5 malam. Bermula pada bulan September, para pelajar akan dimaklumkan tentang maklumat pensyarah masing-masing. Pensyarah dari setiap bidang akan menjadi mentor, dibantu oleh para fasilitator dari pelajar pasca siswazah (bilangan bergantung pada keperluan). Kajian ini akan dijalankan dalam perbincangan bersama antara pelajar dan fasilitator / fasilitator, bergantung pada kepakarannya sendiri.Mereka akan mula berinteraksi dan berbincang tentang apa dan bagaimana projek yang ingin mereka laksanakan nanti.

Sepanjang tempoh dari bermulanya interaksi diantara pelajar dan pensyarah iaitu dari bulan September sehingga Disember, pelajar akan didedahkan dengan format kaedah penyelidikan yang betul. Sebelum pelajar memulakan penyelidikan, mereka diberi peluang untuk membuat carian kesusasteraan tentang penyelidikan yang akan dijalankan. Di samping itu, pensyarah akan memberikan arahan umum yang boleh dilakukan oleh para pelajar untuk menjalankan penyelidikan. Pelajar kemudiannya dipandu untuk menjalankan penyelidikan, menganalisis data, membuat perbincangan dan membuat kesimpulan. Pelajar juga perlu menyediakan projek untuk digunakan semasa penghakiman pada hari terakhir program GISC. Projek-projek mereka akan dinilai dan akan menerima anugerah kejayaan masing-masing. Para hakim akan memberikan maklum balas terhadap pencapaian pelajar iaitu kekuatan dan kelemahan dari segi kemahiran dalam proses sains dan pemikiran saintifik.

Pelajar akan menjalankan projek penyelidikan yang telah dirancang awal selama 3 hari diikuti dengan hari penghakiman seterusnya hari penutup program. Program yang dibangunkan ini adalah hasil kerjasama dengan pihak Universiti Putra Malaysia.Dengan adanya ilmu penyelidikan STEM ini, maka lebih mudah kepada para pelajar untuk menjalankan lebih banyak aktiviti penyelidikan pada masa akan datang diperingkat pengajian yang lebih tinggi nanti terutamanya dalam bidang STEM.

Faktor yang mendorong untuk menghasilkan program ini adalah apabila melihat kepada kesukaran para pelajar untuk menjalankan aktiviti penyelidikan di universiti bersama para pensyarah. Mereka kebiasaannya akan berurusan secara bersendirian bersama guru dan kadangkala mengambil waktu persekolahan yang panjang untuk melaksanakan projek penyelidikan. Perkara ini dilihat sebagai sesuatu yang tidak strategik untuk dilaksanakan. Kesukaran untuk menguruskan logistik, makan minum, penginapan serta perkara yang berkaitan juga seringkali menjadi masalah kepada guru yang bertanggungjawab. Berdasarkan kepada faktor faktor ini, maka program ini dibangunkan dengan kerjasama pihak Universiti Putra Malaysia. Pelbagai perbincangan perlu dilakukan kerana ianya melibatkan pelbagai fakulti, program pengajian dan lain-lain. Pengurusan program di peringkat universiti akan dilakukan oleh jawatankuasa UPM sementara pengurusan dengan pelajar akan dilakukan oleh pihak penganjur. Terdapat juga pengurusan yang akan dilakukan secara bersama. Selain dari pelajar didedahkan dengan kaedah penyelidikan, mereka juga akan mengalami satu proses penghakiman terhadap projek yang mereka lakukan sebagai satu proses penilaian. Proses ini akan menjadi satu platform kepada pelajar untuk mempersembahkan projek mereka.

Proses penyediaan pameran projek mereka juga memerlukan kemahiran-kemahiran seperti kemahiran komputer, kemahiran koordinasi dan pengurusan bahan-bahan pameran, kemahiran berpasukan dan kemahiran berkomunikasi disamping akan dapat meningkatkan keyakinan mereka untuk berinteraksi melalui hujah dan pembentangan projek mereka.

Kelebihan program ini adalah untuk terus menyediakan latihan terus untuk pelajar dalam menjalankan penyelidikan saintifik mengikut prosedur yang biasa dilakukan oleh saintis, selaras dengan keinginan untuk meningkatkan penyertaan pelajar dalam pertandingan saintifik antarabangsa. Menanam minat dalam penyelidikan sains di kalangan pelajar supaya mereka boleh memilih sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik yang berkaitan dengan kerjaya. Dapat mewujudkan budaya penyelidikan di kalangan pelajar. Program ini juga dapat merangsang daya kreativiti dan inovasi pelajar disamping meningkatkan keyakinan diri. Ianya juga sebagai platform untuk saintis tempatan menyalurkan kepakaran mereka dengan lebih berkesan kepada pelajar dan guru serta memberi peluang kepada pelajar dan guru untuk mempelajari teknik penyelidikan yang betul.

Kesan program yang dibangunkan ini terhadap pelajar khususnya, pastilah berkaitan dengan kemahiran mereka untuk menjalankan proses penyelidikan dalam apa jua bidang penyelidikan STEM. Ilmu yang diperolehi melalui program ini dapat membantu mereka melakukan proses penyelidikan dengan lebih baik pada masa akan datang. Pengalaman yang mereka perolehi akan dapat diaplikasikan di peringkat sekolah semasa mereka menjalankan eksperimen terutamanya untuk subjek sains, fizik, kimia, biologi, rekacipta, kemahiran hidup dan lain-lain subjek yang berkaitan dengan bidang STEM.

Harapannya ialah semoga suatu hari nanti program ini akan dapat dilaksanakan mengikut zon iaitu Zon Sabah di Universiti Malaysia Sabah, Zon Sawarak di Universiti Malaysia Sarawak, Zon Timur di Universiti Malaysia Terengganu dan Zon Utara di Universiti Sains Malaysia sementara Universiti Putra Malaysia pula mewakili Zon Tengah dan Zon Selatan.Dengan adanya program seperti ini, dapatlah agenda STEM disemarakkan di seluruh negara.

KLIK UNTUK MAKLUMAT LANJUT: 

GISC 2018





Share:

0 comments:

Post a Comment


Blogroll

PGSM 2021

GLOBAL I LEAD STEM CAMP

Powered by Blogger.


Recent Posts

Unordered List

Definition List

Pages

Theme Support